Коли слід починати вчити дитину мови?
Якщо ви вирішили взятися за навчання дитини серйозно і домовилися зі своєю другою половиною говорити вдома на двох мовах (або найняти для цього няньку), можете починати хоч сьогодні. Немає жодних вікових обмежень.
ЯК навчити свою дитину правильно вимовляти слова?
У багатьох дітей на початку навчання англійської мови можуть виникати проблеми з вимовою. Постановка правильної вимови - це довгий процес, що вимагає великої кількості вправ на розвиток у дитини слуху, вміння відрізняти звуки від рідної мови, вміння правильно ці звуки вимовляти. Слухаючи промову педагога і касету із записами діалогів, історій, пісень, римовок і повторюючи за ними, дитина поступово оволодіває правильною англійською вимовою. Для додаткового тренування батьки можуть використовувати касету чи диск дома!
ЧИ повинна дитина перекладати те, що почула?
Будь ласка, не змушуйте ваших дітей переводити кожне слово! Якщо ви хочете переконатися, що він розуміє пропозицію, фразу або вірш, попросіть передати вас його загальний зміст - Про що ця римування? Про кого ця пісенька? Що просить собачка? Адже переклад - це непросте вміння, якому потрібно спеціально вчитися. Навчання перекладу починається з 5 класу в загальноосвітніх школах з англійською мовою в початковій ланці!
ЩО РОБИТИ, якщо дитина не хоче займатися англійською?
Поговоріть з дитиною і з'ясуйте, чим викликане його небажання: йому нецікаво або важко? Постарайтеся зацікавити його за допомогою комп'ютерних ігор, навчальних програм або відео. Якщо у Вашої дитини виникли труднощі, порадьтеся з педагогом. Педагог підкаже Вам, як допомогти дитині запам'ятовувати нові слова, фрази і т. д. Адже є безліч маленьких секретів успішного навчання, яких дитина поки що не знає!
ЧИ буде дитина знати всі слова і вирази, які почула на занятті?
Зовсім не обов'язково. Регулярно на заняттях діти отримують картки-завдання з переліком слів і фраз, яким дитина повинна навчитися до кінця року. Передбачається, що про значення інших слів з пісень, віршів дитина буде здогадуватися. Якщо ж Ваша дитина захоплений мовою, це дасть йому можливість дізнатися більше.
ЧОМУ на заняттях не пояснюють правила граматики?
ЧИ буде дитина правильно говорити?
Коли дитина починає говорити рідною мовою, він нічого не знає про граматику. Це говорить про те, що діти засвоюють граматику не через правила, а через зразки мови, які вони постійно бачать і чують. На наших заняттях діти також засвоюють мову не через пояснення граматики, а за допомогою багаторазового повторення римовок, простих пісеньок, віршів, фраз в іграх. А навчання граматиці почнеться в середній школі.
ЯК допомогти дитині, якщо вона пропустила заняття?
Не турбуйтеся! Попросіть у педагога картку-завдання, приділіть новому матеріалу довше уваги. Ви можете так само придбати касету чи диск і послухати відповідне заняття разом вдома. Заняття будуються так, що б весь матеріал повторювався в подальшому і дитина могла легко надолужити пропущене.
МЕНІ ЗДАЄТЬСЯ, що моя дитина не засвоює матеріал! ЩО РОБИТИ?
Не будьте занадто вимогливі, це ж тільки початок! Якщо дитина з задоволенням ходить на заняття, охоче розповідає про те, чим займається в класі, все не так вже й погано! Наша головна мета - розвинути і підтримувати інтерес до мови. Цілком нормально, якщо на початку дитина відповідає на запитання вчителя лише жестами або окремими словами. В цей час він непомітно (навіть для самого себе!) «Вбирає» мова, яка чує. Згадайте, адже саме так відбувалося і з рідною мовою. Спочатку дитина Вас тільки слухав, потім почав жестикулювати у відповідь і, нарешті, став відповідати Вам окремими словами і фразами. Тому не квапте дитини, дайте йому час освоїтися з новою мовою.
Чи можу я навчити англійській мові свою дитину?
Бажано, щоб діти вивчали мову із учителем, кваліфікованим за програмою. Крім того, діти вивчають мову в групі, де вони можуть спілкуватись і разом гратись. Пам’ятайте, мовою потрібно розмовляти, інакше вона втрачається.
Вдома вам лише потрібно поставити диск із відповідним уроком двічі на день, щоб ваша дитина могла прослухати його у фоновому режимі. Ви можете пограти з дитиною в ігри на запам’ятовування та інші ігри, включені в наші підручники.
А що я знаю про англійський алфавіт?
В основі сучасного англійського алфавіту лежить латинський алфавіт. В англійському алфавіті 26 букв, з них 6 голосних і 20 приголосних.
Голосні: A, E, I, O, U, Y
Приголосні: B, C, D, F, G, H, J, K, L, M, N, P, Q, R, S, T, V, W, X, Z
Британський і американська вимова літери Z різні. Британський варіант - [zɛd] "ЗЕД", американський - [zi:] "зі".
Найбільш часто зустрічаються букви - це E і T, а найбільш рідкісні букви - Z та Q.
Найчастіше слово англійської мови - визначений артикль the
Однак, що стосується звуків, то їх в англійській мові 44, а за деякими джерелами навіть 49.
То як навчитися читати англійською мовою?
У англійській мові відсутні правила читання, тому потрібно володіти як мінімум, транскрипцією, щоб мати змогу прочитати невідоме слово.
Правило перше: для початку не намагатися копіювати англійця, головне — запам’ятати українські відповідники (тобто звуки). А це не так складно. Правило друге: латиниця — вона і в Англії (Африці) латиниця. Правило три: все, що подібне на “а” читається як “а”, на “о” – читається як “о” і т.д. Решту (а там лишилося декілька символів ʒˌ ʃˌ jˌ θ) потрібно просто запам’ятати. Нижче – транскрипція голосних та приголосних звуків.
Голосні звуки
ɒ (¢) |
о |
ʊ (u) |
у |
e |
е |
ɪə |
іе |
əʊ (ɔʊ) |
еу (оу) |
ɔː |
оо |
u: |
уу |
ə |
е |
eɪ |
ей |
eə |
еа |
ʌ |
а |
ɪ |
і |
ɜː (ə:) |
е(бридке) |
ʊə |
уе |
aɪ |
ай |
ɑː |
аа |
iː |
іі |
æ |
е |
ɔɪ |
ой |
aʊ |
ау |
Приголосні
b |
б |
d |
д |
ɡ |
ґ |
v |
в |
m |
м |
z |
з |
p |
п |
t |
т |
k |
к |
f |
ф |
j |
й |
s |
с |
ð |
з |
n |
н |
r |
р |
ʒ |
ж |
dʒ |
дж |
h |
х |
θ |
с |
ŋ |
н |
w |
в |
ʃ |
ш |
tʃ |
ч |
l |
л |
Символи ð та θ вимовляються, насправді, з язиком між зубами.
Дві крапочки після певних звуків означають довготу голосного, яка для нас неважлива. При читанні слів зустрінемо ще два символи ˈ та ˌ Рисочка вгорі означає, що наступний склад — наголошений, рисочка внизу також позначає наголошений, але слабше, склад. Для нас друга рисочка — несуттєва. Приклади:
trænzˈleɪt, ˈɪntrəstɪŋ, əˌveɪləˈbɪləti (трензлЕйт, Інтрестін, евейлебІлеті)
Алфавіт на перший погляд здається непотрібним. Однак гостро відчувається потреба в ньому, коли приходиться називати своє дивакувате прізвище англійцю в банку, при влаштуванні на роботу тощо. Тому знати його НАБАГАТО краще, ніж не знати.
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
J |
K |
L |
M |
eɪ |
biː |
siː |
diː |
iː |
ef |
dʒiː |
eɪtʃ |
ˈaɪ |
dʒeɪ |
keɪ |
el |
em |
N |
O |
P |
Q |
R |
S |
T |
U |
V |
W |
X |
Y |
Z |
en |
əʊ |
piː |
kjuː |
ɑː |
es |
tiː |
juː |
viː |
ˈdʌbljuː |
eks |
waɪ |
zed |
Який сенс навчати дитину другій мові, якщо вона ще навіть першою не володіє?
«Оптимальним» часом для вивчення дітьми другої мови є «час вивчення ними першої мови». Дитина, яка чує дві мови і взаємодіє, використовуючи їх, буде розуміти обидві, коли виросте. Досить часто діти вивчають три або чотири мови і не плутають їх. Наприклад, дитина знає, якою мовою розмовляти з бабусею.
Останні дослідження показують, що мозок людей, які володіють кількома мовами, застосовує більше вільних нейронів для оброблення мови, ніж у одномовних людей. Це, звичайно, в цілому розширює активність мозку
ЯК з дитиною вчити слова?
Використовуйте наступні прийоми:
• Попросіть дитину навчити словами когось із членів сім'ї;
• Картки - просто і ефективно. Разом з дитиною створіть скарбничку слів. Купуйте блок різнокольорових однакових листочків (або наріжте невеликі картки зі старих невикористаних зошитів). З одного боку пишете англійське слово (можна з транскрипцією), на іншій стороні - переклад, а краще малюнок. Картки робіть разом з дітьми. Зберігати картки можна в спеціальних конвертах, конверти краще підписувати за темами, наприклад, «Кольори», «Цифри», «Емоції (прикметники)», «Тварини» і так далі. Беріть з собою ці конверти в транспорт, у черзі і грайте з дитиною до карток завжди, коли у вас утворюється вільний час, який марно витрачається. Ви навіть не уявляєте собі, який словниковий запас можна придбати за один рік.
• Розвісьте картки або іграшки із зображеннями та підписами (для вас перш за все) в кімнаті дитини;
• Дізнайтеся у педагога або придумайте власні ігри зі словами. Деякі діти запам'ятовують правила ігор і можуть розповісти про це вдома самі («Розумний папуга», «Що пропало?» Тощо);
• Вимовляєте кожне слово з певною інтонацією, ілюструючи його значення, а так же підключіть міміку і жести.
Як навчати дітей за допомогою мультфільмів
Подивіться мультфільми разом з дитиною, не переводячи їх на російську мову. Дитина повинен сам здогадатися, про що йде мова. Попросіть дитину розповісти, що він зрозумів з мультика (по-російськи). Якщо якісь уривки дитині зовсім не зрозумілі, переведіть йому їх, що б у нього не пропав інтерес. Переглядайте мультики до тих пір, поки фрази героїв не стануть звичними для вуха дитини (буде потрібно декілька днів).
Як правило, дитині подобаються і запам'ятовуються якісь певні слова і вирази - починайте заняття з них. Нехай дитина вживає їх будинку, в повсякденній мові. Поступово познайомте дитину з іншими словами і виразами з мультика (не беріть відразу багато слів - дитині буде важко їх запам'ятати). Поясніть йому, де і як їх можна вживати, наведіть приклади (простіше). Пограйте з новими словами. Ігри вибирайте в залежності від віку та рівня знань дитини. Наприклад, ви називаєте слово на англійській, нехай дитина знайде його серед своїх іграшок, якщо ця дія - хай зобразить його.
Переглядаючи мультики, хай дитина повторює за героями фрази англійською. Коли Ви порахуєте, що дитина засвоїв матеріал, відключіть звук мультфільму і нехай дитина спробує сам озвучити його. Не вимагайте, щоб він повністю відтворив текст. Не забувайте, що це всього лише дитина. Зовсім маленькі діти вставлять пару найбільш вподобаних їм фраз.
P.S.
Ніколи не змушуйте дитину займатися, якщо він цього не хоче. Припиняйте заняття з маленькою дитиною, як тільки відчуєте, що він втомився. Пам'ятайте: чим менше вік дитини, тим менше за часом має займати заняття.
Головне - заняття повинні приносити дитині задоволення, тоді успіх не змусить себе чекати!
Як зробити навчання моєї дитини англійській мові успішним?
• цікавтеся тим, що нового дізнався дитина на уроці англійської мови - це необхідно для підтримки інтересу до вивчення мови;
• допомагайте дітям готуватися до уроку: підбирати картинки, іграшки, фотографії, малювати на задану тему;
• звертайте увагу на особливості засвоєння дитиною нової мови;
• звертайте увагу на особливості пам'яті і мислення дитини;
• контролюйте дитини і допомагайте йому при виконанні письмових та усних домашніх завдань (але не виконуйте за дитину!);
• стежте за станом зошитів та словників;
• в разі вимушених пропусків занять звертайтеся до вчителя і намагайтесь допомогти дитині надолужити згаяне;
• допомагайте дитині робити картки з новими словами, розвішуючи їх у кімнаті в різних місцях (для кращого запам'ятовування);
• заведіть додаткову зошит, де дитина зможе прописувати букви і нові слова для того, щоб навчитися їх правильно писати;
• на ніч повторюйте слова, вирази, фрази, вірші, правила з англійської мови, так як, на думку психологів, іноземна мова краще засвоюється перед сном;
• разом з дитиною читайте будинку дитячі книги на англійській мові (3-4 клас);
• придбайте настільні ігри, комп'ютерні диски з англійською мовою;
• розробіть систему заохочень з боку батьків.
Чи існують принципи навчання дітей англійській мові?
Є три принципи, дотримання яких допоможе батькам досягти хороших результатів при вивченні англійської з дитиною:
1. Послідовність
Не поспішайте навчати дитину премудростям граматики та орфографії, якщо у вас є хоч найменші сумніви в тому, що вона до цього готова. Якщо ви не використовуєте ніякі навчальні посібники і складаєте програму самі, варто звернути особливу увагу на те, щоб давати матеріал послідовно. Хоча практика показує, що все ж таки краще користуватися хорошими підручниками - план, складений професійним філологом, буде ефективнішим.
2. Природність
Багато батьків упевнені, що не потрібно починати заняття з дитиною до п'яти років, слід почекати, поки вона піде до школи, інакше ці уроки «забирають у дитини дитинство». Насправді, якщо заняття будуть організовані правильно, вони будуть проходити природно - і дитина не буде відчувати жодного навчального навантаження.
3. Наполегливість
Можливо, не все піде так гладко, як вам хотілося б. Якщо якась методика не подобається вашому малюкові, відкладіть на якийсь час заняття, а потім спробуйте зацікавити його мовою іншим способом.
Методики навчання для дітей
Вибираючи методику вивчення англійської, зверніть увагу, на який вік вона розрахована.
1. Ігрова методика подобається і дітям, і викладачам, вона цікава й ефективна. Суть проста: педагог проводить ігри, під час яких діти вдосконалюють знання мови.
Переваги методики: вона адаптується до будь-якого віку (від одного року), з її допомогою можна розвивати як усне мовлення, так і знання граматики, орфографії і т.д.
2. Методика Зайцева підходить дітям від трьох років. Нещодавно вона була адаптована до вивчення англійської мови - на знаменитих кубиках Зайцева тепер можна побачити англійські букви.
3. Методика Глена Домана розроблена для немовлят: вона розрахована на зорову пам'ять дитини, на те, що картинки і написані на них слова запам'ятаються і спростять навчання читання та письма в майбутньому. Ці картки можна виготовити самостійно: Глен Доман дав чіткі рекомендації в своїх книгах. Використовувати картки можна не тільки з немовлятами, а й з дітьми аж до середнього шкільного віку.
4. Проектна методика підходить дітям від 4-5 років. Педагог вибирає тему і присвячує їй серію занять. Він пропонує різні види діяльності, за допомогою яких дітки дізнаються щось цікаве по темі проекту, дає завдання для самостійної роботи (або з батьками, залежить від віку). На завершальне заняття діти приносять творчі, масштабні для їх віку роботи на задану тему.
5. Змішана методика - в ній ви на власний розсуд комбінуєте інші методики, граєте з дитиною в ігри, розучуєте пісні, розробляєте проекти і т.д. Головна перевага методики - різноманітність. Вам буде простіше зацікавити малюка, він ніколи не буде знати наперед, чим ви будете займатися сьогодні.
Як розвивати пам’ять дитини англійською?
Психологами та педагогами розроблено багато прийомів, ігор та способів розвитку пам’яті дитини. І мами обирають серед них ті, які їм до вподоби та підходять їхнім діткам. Але давайте підемо далі й спробуємо розвивати пам'ять дитини та одночасно вивчати англійську (або будь-яку іншу іноземну) мову.
Такі заняття варто проводити з дитиною не лише з метою вивчення англійської мови, а в контексті загального розвитку дитини і розкриття її здібностей. Вивчаючи іноземні мови, ми покращуємо нашу пам'ять, а діти вивчають мову, граючи.
Нижченаведені ігри можуть стати у нагоді батькам, щоб позайматись іноземною з дітьми на канікулах, або використати їх, щоб зайняти дитину в дорозі (у поїзді, автомобілі, літаку) чи на пляжі.
Отже, розвиваємо пам'ять англійською мовою!
1. «Вгадайки»
Розкладають картки з вивченими словами. Дитина вибирає картку й не показує вам. Ви вгадуєте, яке слово вона загадала. Вгадуйте не відразу, помиліться кілька разів, щоб дитині було цікаво. Малюк, таким чином, може ще раз прослухати вивчені слова або вимовити їх. Якщо малюк ще не знайомий з англійськими «Yes» та «No» саме в цій грі можна їх вперше ввести. Якщо малюк вгадав, говорите «Yes», якщо неправильно – «No». Потім ви міняєтесь ролями, і тепер дитина має вгадати загадане вами слово.
2. «Хованки» або «What is missing?»
Розкладіть картки зі словами за якоюсь темою й дитина називає їх. Потім скажіть:: «Close your eyes, no peeping» («Закрийте очі, не підглядайте»). Прибирайте спочатку одну, потім 2-4 картки. Потім питайте: «What is missing?» («Що зникло?»). Потім можна помінятися ролями. Можна також запропонувати відновити ланцюжок. Тобто повернути картку на попереднє місце.
Гра підходить навіть для 3-річних діток. Для таких дітей використовуйте не картки, а іграшки й кількість іграшок зменшіть до 3-5.
3. «Називалки» або «Name it»
У цій грі добре повторити відразу кілька тем і кілька дітей. Ви змішуєте тематичні картки між собою, потім показуєте по одній - дитина називає. Якщо назвала правильно, то картку забирає собі. Виграє той, хто набере велику кількість карток.
4. Лото
Якщо у вас є, наприклад, готове лото із зображенням тваринок, то просто грайте в нього англійською. Наприклад, називайте тварин англійською мовою.
Також можна самому виготовити незвичайне лото з картону. Потрібно розграфити картки під слова. У клітках написати слова. Ви кажете слово українською, а дитина називає англійською – якщо правильно, то закриває відповідне поле фішкою.
Якщо в грі беруть участь кілька дітей, то перемагає той, хто закриє всі клітки картки першим.
5. «Запам’ятайка»
Ця гра дуже добре тренує пам'ять і увагу. Для однієї дитини - мама викладає кілька карток у певній послідовності. Дитина або мама називає їх. Якщо називає мама, то дитина повторює. Бажано повторити кілька разів. Потім дитина дивиться ще деякий час на картки, а потім відвертається. Потім ви перевертаєте картки зображенням вниз.
Завдання дитини - відновити ланцюжок тварин як вони лежали спочатку. Починати з дитиною 3 років (2-3 картки), з дитиною 4 років (3-4). Звичайно, кількість карток і рівень складності завдань сильно залежить від індивідуальних особливостей дитини.
6. «Ланцюжки»
Варіант попередньої гри для кількох дітей віком від 5 років.
Перший гравець називає слово, наприклад, тварину, другий повторює його і додає своє слово. Третій повинен повторити перші два і додає своє і т.д. Дорослий стежить, щоб назви тварин повторювалися в тому порядку, як вони звучать. Цю гру можна грати й з підготовленими картками.
Хто помилиться, тобто не зможе відновити весь ланцюжок, вибуває з гри. Переможцем стає той, хто зможе вимовити найдовший ланцюжок з назв тварин (карток).
7. «Remember» («Згадай»)
Діти сідають спиною один до одного. Чи пам'ятають вони, якого кольору одяг у сусіда? Або що одягнув сьогодні сусід ? Граючи у цю гру, ви повторюєте з дітьми і кольори, і назви предметів одягу англійською мовою. Гра також розвиває увагу та вчить звертати увагу на оточуючих.
8. «Recall the picture» («Опиши картинку»)
Покажіть дитині нову картинку - хай дивиться на неї 15-30 секунд. Потім закрийте картинку. Попросіть назвати якомога більше слів із цієї картинки. Якщо грає кілька дітей, виграє той хто назве найбільшу кількість слів.
9. «What comes before?» («Що було перед цим?»)
Ви називаєте число. Діти або дитина намагається назвати число, яке передує названому числу. Дитина, яка відповіла правильно, називає наступне число. Ця гра підходить для будь-якої теми пов'язаної з календарною послідовністю: дні тижня, місяці, час.
Корисні посилання:
- http://english-zayka.ru
- http://relish.com.ua/index.php?OBUchAYuSchIE_MULMzTFILMzMY_NA_ANGLIYSKOM%0AYaZYKE:Rekomendacii_po_obucheniyu:Rekomendacii_po_obucheniyu_rebyonka_angliyskomu_yazyku
- http://movaprosto.com.ua/gramatyka/yak-navchytysya-chytaty-anhlijskoyu-movoyu
- http://kazachiner.narod.ru/engcons.html
Каліта В.В.
Арсонова Г.С.
|
методист міського методичного кабінету учитель англійської мови вищої кваліфікаційної категорії Харцизького навчально-виховного комплексу «Інтелект» № 25
учитель вищої кваліфікаційної категорії Харцизької загальноосвітньої школи № 2 |